AKTUELLT I KORTHET:
För detaljer läs vårt
kalendarium

Amnesty Västerbottens breda logga

Startsida | Skelleftegruppen | Studentgruppen | Umeå stadsgrupp | Stadgar | Länkar

Färgväljare: Rött på svart med gröna länkar  —  Grönt på svart med blå länkar  —  Blått på svart med röda länkar  —  Svart på vitt med röda länkar

Skelleftegruppen

Skelleftegruppen (grupp nr 173) träffas första måndagen i varje månad kl. 18.30 på Sensus studieförbunds lokaler på Kanalgatan 46 B i Skellefteå. Där träffas också studiecirkeln om Människorätt regelbundet. Kontakta Lahcene Chellig för info om den, 073-0581575. Välkommen!

Kontakt:

Lahcene Chellig
skelleftea {kanelbulle} mail.amnesty.se

Här nedan finns det mer att läsa om våra aktiviteter.

18 maj 2013 klockan 11:00-14:00 på torget i Skellefteå — Informationsspridning om situationen i Egypten inklusive påskrivning av petitioner

7-8 maj 2013 — skolbesök på Anderstorpsgymnasiet

Sofia sitter vid ett bord och delar ut information om AmnestyLinn sitter vid ett bord och delar ut information om Amnesty

16 mars 2013 klockan 11:00-14:00 — Inne i Vintergatan uppmärksammade Skelleftegruppen årsdagen av upproret i Syrien och samlade in drygt 100 underskrifter. Det blev måga trevliga möten!

Tre Amnesty-aktiva står vid ett litet bord i vintergatan och sprider information om SyrienTre Amnesty-aktiva står vid ett litet bord i vintergatan och sprider information om Syrien

13 mars 2013 Skelleftegruppen publicerar en insändare om Serbiens beslut angående tvångsvräckningar av romer: http://norran.se/2013/03/insandare/framgangsrik-aktion-for-tvangsvrakta-romer/

1 mars 2013 på torget i Skellefteå — manifestationen mot hur eritreaner behandlas av Eritreas regering, t.o.m. på ambassaden i Stockholm

Tre personer håller i en banderoll där det står »Amnesty International»Plakat med en bild om tortyr i Sinai

14 november 2012 klockan 18:30 på Stadsbiblioteket i Skellefteå — träff för studiecirkel i mänskliga rättigheter

20 oktober 2012 klockan 10:45-17:00 på Stadsbiblioteket i Skellefteå — A som i Amnesty — en introduktionskurs till Amnestys arbete ges avgiftsfritt av Maria Eklund från den svenska sektionens styrelse — anmälningarna skickas till www.sensus.se (sök på skellefteå och »A som i Amnesty»).

6 oktober 2012: klockan 10:00-16:00 på Skellefteå stadsbibliotek — grundkurs om Amnesty öppen för alla intresserade — Anmälan görs till www.sensus.se eller via telefon till 0910-779390

29 september 2012: klockan 12:00-14:00 på torget i Skellefteå — protestaktion mot tvångsvräkningar av romer i bl. a. Italien och Rumänien

20 september 2012: klockan 18:30 på Skellefteå stadsbibliotek — presentation av vad Amnesty är och gör. Rekryteringsmötet på Stadsbiblioteket i Skellefteå lockade två intresserade amnestymedlemmar som tillsammans med tre av skelleftegruppens medlemmar pratade om vad Amnesty gör internationellt, nationellt och här i stan. Vi tittade på den nya filmen om Amnesty och berättade om aktionen nu på lördag den 29 september, samt informerade om kursen »A som i Amnesty» som är planerad till den 6 oktober. Mötet kändes gemytligt och vi skildes med förhoppningen att vi ses på lördagens aktion och sen första måndagen i oktober på vårt ordinarie gruppmöte.

20 september 2012: klockan 16:00 på torget i Skellefteå — Skelleftegruppens sekreterare Sofia Henricsdotter föreläste om Amnesty på torget i Skellefteå. Arrangemanget var ett samarbete med Sensus projekt Röst! som har sin Röstlåda stående på torget i 10 dagar. Det handlar om att unga ska få göra sin röst hörd i frågor som har med demokrati, makt och politik att göra. Föreläsningen hade fokus på yttrandefrihet och de nio åtaganden som Amnesty har fanns affischerade utanpå containern.

Sofia står i en container och föreläser

Sofia föreläser om Amnesty på torget i Skellefteå

17 september 2012: klockan 18:30 en trappa ner på Skellefteå stadsbibliotek — träff för att finslipa inför rekryteringsträffen den 20 september. Välkomna!

10 mars 2012: klockan 12:00-14:00 på Vintergatans köpcentrum i Skellefteå — Aktion med information om den s.k. arabiska våren. På två timmar samlades 138 namnunderskrifter in.

10 december 2011: klockan 12:00-14:00 på Vintergatan — Aktion med info-bord, ljuslyktor, trottoarpratare, amnestygrampostlådor och mailadressinsamling.

Det var så dåligt väder i Skellefteå idag, så det var verkligen tur att vi fick lov att vara inne på Vintergatans köpcentrum med vår del i globala brevskrivarmaraton »Skriv för frihet». På två timmar under värsta julklappsrushen och med draghjälp av Skelleftebygdens lucior samlade vi fyra aktivister in 127 underskrivna Amnestygram — det är vi mycket nöjda med! Tack till alla som skrev under och tack för alla trevliga pratstunder!

Thomas Lindqvist och Lahcene Chellig räknar ihop dagens skörd av Amnestygram

Norran, vår lokaltidning, intervjuade oss om yttrandefrihetsaktionen.

10 oktober 2011: Internationell dag mot dödsstraff: aktion med fokus på Belarus (Vitryssland).

28 september 2011: klockan 18:30 Rekryteringskväll på Efyran, ungdomens hus, Viktoriagatan, Skellefteå, med fokus på dödsstraff

Under rekryteringskvällen anmälde fyra nya personer intresse och lämnade sina mailadresser.

Veckans vädjande undertecknades och 10 bilder där folk protesterar mot den syriska regeringen.

Maria Eklund berättade om läget vad gäller dödsstraffet i världen. Felix spelade blues på munspel. En lokaltidning fanns på plats och rapporterade både på webben och i pappersform.

Juni 2011: Affischutställning på Stadsbiblioteket, som en del i 50-års firandet

AffischerFler affischer

Onsdag, 11 maj 2011 klockan 17.00-20.00 på ungdomens hus, Efyran i Skellefteå firade vi Amnestys 50-års jubileum med en givande kväll

Två personer spelar musik

Ett varmt tack riktas till Efyrans personal! Vi gör gärna något liknande hos dem i höst!

Vår 2011: Gruppsekreteraren Sofia Henricsdotter besöker Amnestymonumentet i Baile Átha Cliath (Dublin).

Bild på Amnesty-monumentet byggt av kedjor som bildar ett klot.

Inne i skulpturen brinner en evig låga för alla som sitter orättvist fängslade. På marken står följande text att läsa: »The candle burns not for us but for those we've failed to rescue from prison, who were tortured, who were kidnapped, who disappeared. That is what this candle is for»

Tested with Wickline